Professor: Børn lærer bedst, når de er sammen med engagerede medarbejdere

Professor fra Aalborg Universitet Charlotte Ringsmose fortæller i denne talk om, hvad der kendetegner virkningsfulde dagtilbud.

Af Bettine Romme Andersen 11/12/2020
Fremfærd

Kvaliteten af læringsmiljøet i det enkelte dagtilbud har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig senere i livet både fagligt og socialt.

 - Småbørn lærer ikke bedst ved, at man siger til dem, hvad de skal gøre. De lærer, når vi er sammen, når de er optagede, når de leger, og når der er medarbejdere, der er engagerede i dem.

Sådan lyder det blandt andet fra professor Charlotte Ringsmose, når hun i Social Talks fortæller om, hvad der kendetegner virkningsfulde dagtilbud. Altså dagtilbud som lykkes med, at børnene trives, at de udvikler sig og har gode forudsætninger, når de kommer i skole.

Charlotte Ringsmose er forsker på Aalborg Universitet, og hun har længe været optaget af at undersøge den pædagogiske praksis i dagtilbud, særligt i områder med mange sårbare og udsatte børn.

Hun har blandt andet være med i Fremfærd Børn-projektet om virkningsfuldt pædagogisk arbejde, hvor også lektor Lone Svinth fra Aarhus Universitet deltog.

Download den korte version af rapporten Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
Om Social Talks
Social Talks

Social Talks er en videndelingsplatform, som bygger bro mellem forskning og praksis til gavn for sårbare børn og unge.

Videndelingen sker via events og engagerede fortællinger fra praktikere og forskere, de såkaldte talks.

Download rapport: Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

Rapporten kan også bestilles fysisk på FOA's hjemmeside under publikationer. Gå ud til højre under kategorier og klik på 'Pædagogiske undersøgelser' og find Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud