Professor: Børn lærer bedst, når de er sammen med engagerede medarbejdere
Professor fra Aalborg Universitet Charlotte Ringsmose fortæller i denne talk om, hvad der kendetegner virkningsfulde dagtilbud.
Kvaliteten af læringsmiljøet i det enkelte dagtilbud har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig senere i livet både fagligt og socialt.
- Småbørn lærer ikke bedst ved, at man siger til dem, hvad de skal gøre. De lærer, når vi er sammen, når de er optagede, når de leger, og når der er medarbejdere, der er engagerede i dem.
Sådan lyder det blandt andet fra professor Charlotte Ringsmose, når hun i Social Talks fortæller om, hvad der kendetegner virkningsfulde dagtilbud. Altså dagtilbud som lykkes med, at børnene trives, at de udvikler sig og har gode forudsætninger, når de kommer i skole.
Charlotte Ringsmose er forsker på Aalborg Universitet, og hun har længe været optaget af at undersøge den pædagogiske praksis i dagtilbud, særligt i områder med mange sårbare og udsatte børn.
Hun har blandt andet være med i Fremfærd Børn-projektet om virkningsfuldt pædagogisk arbejde, hvor også lektor Lone Svinth fra Aarhus Universitet deltog.
Forældresamarbejde i dagtilbud er afgørende i den tidlige forebyggende indsats.
- Rapport om virkningsfuld pædagogik: 10 fokuspunkter, der kan ændre praksis
- Spørgsmål til forskerne: Hvad er det, vi gør i danske dagtilbud, der virker?
- Pædagogik, der virker: Børnehus gør en forskel for børn i udsatte positioner
- Se video: Forsker fortæller om virkningsfuld pædagogisk praksis
- Bliv inspireret: 5 råd til at skabe inkluderende fællesskaber for udsatte børn
- Hvorfor lykkes ledere og forvaltninger med inkluderende fællesskaber?
- Her er dagplejerens arbejdsmetoder til at hjælpe børn i udsatte positioner godt på vej
- Pædagogisk personale fik masser af ideer med sig hjem fra konference om den virkningsfulde pædagogiske praksis
- Video: Hør dagplejer fortælle om god pædagogisk praksis i øjenhøjde