En varieret skoledag giver eleverne lyst til at lære
Hvordan kan man skabe variation og motivation i undervisningen på mellemtrinnet? Nyt vidensnotat giver et bud.
Mange elever i folkeskolen - også elever på mellemtrinnet - oplever, at en ensformig skoledag kan tage gejsten fra dem, og de efterspørger derfor mere variation.
Det slås fast i et nyt vidensnotat, udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) som led i projektet "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet."
Elevernes motivation skal fremmes
Projektet, som er sat i gang af Fremfærd Børn, undersøger, hvordan man kan tilrettelægge en skoledag, et undervisningsforløb eller en lektion med mere varierede undervisningsformer.
Vidensnotatet danner afsæt for projektets afprøvninger, som i løbet af efteråret sættes i gang på skoler i hele landet, hvor lærere eksperimenterer med forskellige undervisningsgreb, der kan være med til at skabe øget variation i undervisningen.
Skal lysten til at lære og glæden ved at gå i skole bevares og styrkes, må alle elever mødes med alsidige og passende udfordringer, og under visningen må tage højde for, at elever profiterer af at arbejde på forskellige måder.
Vidensnotat: Varieret og motiverende undervisning på mellemtrinnet
Fokus på viden og konkrete undervisningsgreb
Vidensnotatet bygger dels på viden fra litteraturen, dels på viden fra en række kvalitative interview med lærere og elever på mellemtrinnet.
- Første del kaster lys på viden om variation i undervisningen. Her kan du først læse om, hvordan varieret undervisning kan bidrage til at styrke elevernes motivation. Dernæst kan du læse om, hvad der ifølge litteraturen kendetegner variation i undervisningen, og hvordan forskellige forhold i og omkring undervisningen spiller ind.
- Anden del giver nogle bud på, hvordan man kan skabe variation i undervisningen: Hvilke greb kan identificeres inden for de overordnede rammer, i tilrettelæggelsen af undervisningen og i interaktionen i undervisningen? Til sidst får du inspiration til elementer ved varieret og motiverende undervisning og redskaber til at undersøge variation i din egen praksis.