
Fremfærd Børn
Læs om de projekter, som Fremfærd Børn arbejder med.
Fremfærd Børn arbejder med kerneopgaverne omkring børn og unge f.eks. på daginstitutioner, folkeskoler og i klubber. Ambitionen er at nyttiggøre eksisterende, praksisnær viden i hverdagen.
Nedenfor kan du læse mere om afsluttede og igangværende projekter i Fremfærd Børn.
Igangværende projekter
Projektets formål er at identificere og afprøve varierede undervisningsformer, der bidrager til at fremme elevernes motivation i undervisningen. Desuden har projektet til formål at identificere nogle af de organisatoriske og ledelsesmæssige greb, der kan bidrage til at understøtte den ønskede praksis.
Projektledelse: KL og DLF
Formålet med projektet er at afdække eksisterende praksis med tvær- professionelt og -sektorielt samarbejde om børn og unge i mistrivsel i et 0-16-års-perspektiv. Afdækningen skal sikre et bredt afsæt og vidensgrundlag for den efterfølgende udvikling af hovedprojekt.
projektledelse: KL, FOA, BUPL og DLF.
Projektet sætter fokus på processer, der fremmer en tillidsbaseret dialog- og feedbackkultur mellem ledelse og medarbejdere samt medarbejderne imellem om skolens pædagogiske udvikling.
Projektledelse: KL, DLF og BUPL
Læs mere om projektet:
Se siden: Styrket inddragelse i skolens udvikling
Afsluttede projekter
Formålet med projektet er at udarbejde et overblik over viden og erfaringer med inddragelse af den praksisnære og anvendelsesorienterede dimension i folkeskolens fag og i skolen som et hele for at kunne støtte, at denne dimension styrkes.
Projektledelse: KL og DLF
Læs mere om projektet: Nyt Fremfærd-projekt sætter fokus på den praksisnære undervisning i folkeskolen
Projektet undersøger, hvad der kendetegner dagtilbud, der lykkes med virkningsfuldt pædagogisk arbejde. Projektet har fokus på dagtilbud, der har en høj andel af socialt udsatte børn.
Projektledelse: FOA, BUPL og KL
Læs mere om projektet:
Se siden med blandt andet gode råd, video og webinar: Virkningsfuldt pædagogisk arbejde
Projektet støtter nyankomne børns trivsel, udvikling og læring gennem et styrket samarbejde mellem de fagprofessionelle og forældrene.
Projektet har udviklet en materialesamling med inspiration og værktøjer til fagprofessionelle i dagtilbud, dagplejer og skoler, og der arbejdes med kompetenceudviklingsforløb på udvalgte arbejdspladser.
Projektledelse: KL, DLF, BUPL og FOA
Se siden nyankomneforældre.dk med værktøjer og inspiration
Motorik og sprog hænger uløseligt sammen og har væsentlig betydning for barnets udvikling senere i livet.
Projektet giver inspiration til, hvordan pædagoger, pædagogmedhjælpere og dagplejere kan arbejde med de 0-2-åriges motoriske og sproglige udvikling i en sammenhæng.
Projektledelse: KL, FOA og BUPL
Se også webinar om motorik og sprog
Et forsøgs- og udviklingsprojekt i folkeskolens overbygning, 7. til 9. klasse. Det består af 13 konkrete projektet landet over. Et nøgleord er karrierelæring, og formålet er at give forældre og elever større viden om de mange uddannelsesmuligheder, der findes, og konkret indsigt i, hvad man laver på en erhvervsskole og i forskellige virksomheder, så de unge ikke automatisk vælger gymnasiet.
Projektledelse: KL og DLF
Projektet har udgivet bogen Udsyn i Udskolingen, der ridser erfaringer og anbefalinger op. Download bogen her.
Læs meget mere om projektet på siden Udsyn i Udskolingen
- Fremfærd er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver
- Fremfærd ønsker et samfund, hvor medarbejdernes og borgernes ressourcer anvendes bedst muligt. Hvor borgerne ikke bare er kritiske kunder, men selv er med til at definere og skabe de rigtige løsninger.
- Fremfærd iværksætter og støtter udviklingsprojekter inden for de kommunale velfærdsområder, indsamler gode erfaringer og formidler ny viden
Louise Koldby Dalager Formand for Fremfærd Børn, Kontorchef, KL
Anders Bondo Christensen Næstformand for Fremfærd Børn, Formand, Danmarks Lærerforening
Line Natascha Larsen Chefkonsulent, Dansk Psykolog Forening
Kim Henriksen Sektorformand, FOA
Birgit Stechmann Chefkonsulent, FOA
Elisa Rimpler Formand, BUPL
Rikke Eggert Lauth Konsulent, BUPL
Jesper Støjer Afdelingschef, Danmarks Lærerforening
Verne Pedersen Næstformand, Socialpædagogernes Landsforbund
Peter Pannula Toft Kontorchef, KL
Anne Bust Dagtilbudschef, Horsens Kommune
Rikke Reiter Centerchef, Helsingør Kommune
Jonas Wittendorf, Centerchef for Center for Dagtilbud og Skole, Glostrup Kommune