dialogværktøj

Sådan tackler I nye udfordringer på nye måder

Forandringsprocesser er en del af hverdagen på langt de fleste arbejdspladser. KL og FOA har i fællesskab skabt en serie dialogværktøjer om forandringer, der kan hjælpe jer med at imødekomme udfordringerne. Se værktøjerne Forme, Lede og Lære

Af Personaleweb 09/12/2014
FOA,
KL

De kommunale arbejdspladser befinder sig i en tid, hvor forandringer af metoder, arbejdsgange og organisering er et krav.  Desværre ser vi også, at ikke alle disse nye og anderledes ideer kommer lige godt fra start – en proces som i værste fald kan føre til utilfredshed blandt medarbejderne og spild af ressourcer og gode ideer. Det stigende pres for forandring medfører også ofte usikkerhed blandt medarbejderne.

LÆS OGSÅ: Få hjælp til forandringer

KL og FOA har i fællesskab udviklet en serie værktøjer, der skal hjælpe jer med at skabe gode forandringer på jeres arbejdsplads og komme sikkert i mål med de nye ideer. 

Værtøjerne er udviklet til at involvere og skabe dialog mellem ledelse og medarbejdere uden udefrakommende involvering af f.eks. eksterne konsulenter. De bruger tydelige visuelle hjælpemidler såsom skemaer til at strukturere samtalen omkring den forestående forandring på arbejdspladsen eller symboler, som kan hjælpe styringen undervejs i processen.  

Sådan gør I

Værktøjet er inddelt i  tre delværktøjer til at håndtere, hvordan forandringen formes, ledes, og hvordan man kan sikre læring undervejs i processen. Du kan downloade de tre delværktøjer i denne artikel. 

Under hver af de tre faser forme, lede og lære er der et antal underoverskrifter, der skal guide til det redskab, som passer bedst til jeres konkrete situation. Hver under­overskrift har således flere redskaber tilknyttet – altså flere måder at håndtere en specifik opgave i forandringsprocessen. 

LÆS OGSÅ: VIDEO: Se oplæg om forandringer fra SPARK-møde

Værktøjerne er ikke en fast skabelon for, hvordan man tackler forandringsprocesser, men skal snarere ses som en værktøjskasse med flere redskaber, som I kan vælge mellem alt efter, hvilken forandringsproces I står overfor lige nu. 

Derfor er værktøjet bygget op af 22 konkrete værktøjer, som medarbejdere og ledere på arbejdspladsen selv kan benytte. Hvis man vil bruge værktøjet så kræver det, at arbejdspladsen sætter et par timer af til at forberede forandringsprocessen.  

De tre delværktøjer: Forme, lede og lære 

Forme

Download delværktøjet Forme i denne artikel. Dette værktøj hjælper jer med at arbejde med følgende spørgsmål: 

  • Hvilken forandring skal vi gennemføre?
  • Hvilke vilkår er der for forandring?
  • Hvordan gør vi?


Lede

Download delværktøjet Lede i denne artikel. I arbejder med følgende spørgsmål:

  • Hvordan skal vi som ledere udvise engagement?
  • Hvordan anerkender vi, at medarbejderne tager imod forandring i forskellige hastigheder?
  • Hvordan afklares rollerne i forandringsprocessen?


Lære

Download delværktøjer i denne artikel. I arbejder med følgende spørgsmål:

  • Hvordan får vi struktur på læringen?
  • Hvordan spørger vi de involverede?
Download værktøjerne fra 'At tackle nye udfordringer på nye måder'
Om værktøjerne fra 'At tackle nye udfordringer på nye måder'

'At tackle nye udfordringer på nye måder' er en serie værktøjer udarbejdet af KL og FOA i fællesskab. Værktøjerne er målrettet arbejdspladser inden for børne- og ældreområdet, som har brug for en struktureret og hensigtsmæssig måde at behandle forandringer på. 

Det kan værktøjerne:

De kan hjælpe jer med at skabe struktur og dialog omkring en forandring. De kan hjælpe med at involvere både ledere og medarbejdere i processen. 

Sådan bruger I værktøjerne:

Der er 22 værktøjer delt op i tre temaer Forme, Lede og Lære. I kan bruge værktøjerne i rækkefølge, koncenterere jer om et enkelt tema eller vælge et enkelt værktøj ud. 

Dem henvender værktøjerne sig til:

Ledere, medarbejdere, HR-konsulenter og tillidsrepræsentanter på børne- og ældreområdet i kommunerne, som ønsker at skabe struktur og involvering omkring en forandringsproces, men kan også bruges af andre offentlige arbejdspladser.