Pokerspil vendte stemningen i køkkenet: Vi er blevet mere overbærende

Der er stort set ikke mere fnidder og dårlig snak om hinandens arbejde i køkkenet på Ældrecenter Hvissinge i Glostrup, efter leder og medarbejderrepræsentanter har fået hjælp af SPARK til at skabe en mere åben og forstående dialog medarbejderne imellem.

Af Bettine Romme Andersen 14/12/2018

Når æggemadderne skal smøres og pyntes, og den nordiske simreret skal fordeles i bakkerne, er der ikke længere så mange konflikter over, hvordan det skal gøres, eller hvem, der skal gøre hvad.

Stemningen i køkkenet på Ældrecenter Hvissinge i Glostrup er nemlig blevet meget bedre, fortæller ernæringsassistent og TR Ann-Kathrin Petersen.

- Personalegruppen er meget gladere, vi hakker ikke på hinanden mere, og vi tør sige tingene til hinanden på en pæn måde i stedet for at læsse af på en kollega eller surmule. Før var der mistrivsel, og folk kunne skændes eller møde sure på arbejde, siger Ann-Kathrin Petersen.

Årsagen til den positive stemning er, at køkkenets medarbejdere har fået et mere nuanceret syn på hinanden. En situation, der er opstået, fordi TRIO tog initiativ til at søge et SPARK-forløb.

For mange kokke fordærver som bekendt maden

Udfordringen i køkkenet var, at de samme typer konflikter blev ved med at opstå igen og igen. Men arbejdspladsen havde ikke nøglen til at få det løst. Der var uenigheder om, hvordan maden skulle være og misundelse over fordelingen af opgaver, fortæller AMR Heidi Heitmann.

- Vi er selvstændige og vil alle rigtig gerne have meget at skulle sige, og nogle føler, at de altid skal lave det samme og altid får de kedelige og trivielle opgaver som at sætte varer på plads eller gøre rent, siger Heidi Heitmann.

Men der var en ganske særlig årsag til, at problemerne blev ved med at dukke op, opdagede medarbejderne og den ledende økonoma Annette Elsberg undervejs i SPARK-forløbet.

- Fordi vi er så selvstændige, og mange gerne vil være boss, så er konflikterne en naturlig konsekvens af medarbejdersammensætningen, siger Annette Elsberg.

Gris på gaflen

SPARK-konsulent Hanne Nørlem-Sørensen har introduceret TRIO for en række værktøjer, som de tre TRIO-medlemmer bagefter har arbejdet med i medarbejdergruppen. Værktøjerne har åbnet hele gruppens øjne for hinandens værdier, tanker og motiver. Og det var ikke kartoffelskrælleren og urtekniven, der lå på bordet, men i stedet en form for kortspil og øvelsen Rundt om grisen.

Rundt om grisen går ud på at vise, at der kan være mange meninger og syn på den samme ting – det kommer nemlig an på, hvem der ser på grisen.

- Grisen viste meget tydeligt, at vi så på den samme ting helt forskelligt. Og det kan vi bruge til at blive bedre til at spørge ind til hinandens tanker og meninger, når tingene spidser til. Måske mener vi det samme i sidste ende, vi skal bare tale os ind på det, siger AMR Heidi Heitmann og suppleres af TR Ann-Kathrin Petersen.

- Den øvelse har vist forskelligheden frem, så vi har lært hinanden meget bedre at kende og kan nu meget lettere bære over med hinanden og acceptere de andres måde at være og tænke på. Det giver færre konflikter, at vi reflekterer over vores forskellighed, siger hun.

Pokerspil åbnede øjnene for egen væremåde

Men medarbejdergruppen har også lært at se indad og blive opmærksom på, hvordan deres egen væremåde påvirker arbejdsmiljøet. Det var øvelsen personligheds-poker, der satte den proces i gang, fortæller Ann-Kathrin Petersen.

- Personligt har jeg fået meget med af forløbet, jeg kigger også indad og ser på, hvordan jeg agerer over for mine kolleger, når de gør nogle ting, som jeg synes, er uhensigtsmæssige, så reagerer jeg på en anden måde, fordi jeg kender deres personligheder, og jeg ved mere om min egen personlighed, siger hun og bakkes op af Heidi Heitmann:

- Vi lærte at kigge indad og se på os selv og vores rolle, og så lærte vi meget om vores kolleger.

Personligheds-poker er et spil, der handler om ens præferencer, den måde man arbejder på, hvordan man foretrækker at løse opgaver, og hvordan man samarbejder, fortæller SPARK-konsulent Hanne Nørlem-Sørensen.

- Vi spillede det først i TRIO, og de synes så, det skulle afprøves på hele medarbejdergruppen, og tilbagemeldingen fra leder Annette Elsberg efterfølgende var, at det havde været meget givende, siger Hanne Nørlem-Sørensen.

Køkkenet er nu rustet til kommende udfordringer

- Konklusionen af forløbet blev, at vores problemer ikke er unormale, og de vil opstå igen, fordi vi både er ens og selvstændige, men nu ved vi, hvorfor det sker og kan nå at gribe ind i tide, inden det løber løbsk, siger ledende økonoma Annette Elsberg.

Det har også betydet, at Annette Elsberg er blevet mere opmærksom på, at hun til tider skal træde mere i karakter over for den selvstændige medarbejdergruppe, og vise hvor skabet skal stå.

- Der vil fremover være brug for, at jeg sætter tingene på plads en gang imellem. Det er en naturlig konsekvens af medarbejdersammensætningen, siger hun.

Har andre arbejdspladser lyst til at kaste sig ud i et forløb med SPARK for at forbedre arbejdsmiljøet, så kan det kun anbefales, siger TR Ann-Kathrin Petersen.

- Det er hårdt arbejde, og man skal selv lægge mange kræfter i, men er man villig til det, kan man komme rigtig langt, med de værktøjer SPARK har, siger hun.

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Ansøg nu
SPARK

Læs mere om, hvordan SPARK kan hjælpe jeres arbejdsplads.

Det tilbyder SPARK

Søg et gratis forløb med en SPARK-konsulent .

Gå til ansøgningsskema

Køkkenet i Ældrecenter Hvissinge i Glostrup
Køkkenet på Ældrecenter Hvissinge
  • Der er 15 medarbejdere i køkkenet.
  • De laver mad til 69 faste beboere, 35 i dagcenter, 10 i demensdagcenter, 40 beboere på et andet plejehjem i kommunen samt middagsmad til 100 borgere i eget hjem.
  • På billedet ses TR Ann-Kathrin Petersen.
Personligheds-poker
Annette Elsborg og Heidi Heitmann i køkkenet i Hvissinge
  • Der er et kortspil, der afdækker deltagernes personlighedstyper.
  • Det giver deltagerne indsigt i, hvad der bidrager til ens egen og andres arbejdsglæde.
  • Det giver forståelse af hinandens forskelligheder og modsætninger og giver svar på, hvordan man gør forskelligheder til en styrke og ikke et problem.
  • På billedet ses leder Annette Elsborg og AMR Heidi Heitmann.

 

Rundt om grisen
grisen

Der er mange forskellige måder at definere, hvad f.eks. en gris er. Hvis man er dyrlæge, har man én tilgang til en gris, hvis man er slagter, har man en anden, og hvis man er ulv, ser man en gris på en tredje måde. På samme måde er der flere forskellige tilgange til borgerne f.eks. på grund af personalets forskellige faglige baggrunde.