SPARK Helen Eriksen Foto: Thomas Søndergaard

Bæredygtige forandringer kræver dialog og fokus på trivsel

Forandringer på arbejdspladsen skaber næsten altid uro. Derfor skal forandringsprocesserne være bæredygtige, fortalte psykolog Helen Eriksen på SPARK-konferencen 11. april.

Af Janni Andersen 13/04/2016

- Hvor mange af jer har skiftet en kollega ud det sidste halve år, spurgte erhvervspsykolog, Helen Eriksen, ud i salen, der den 11. april dannede rammen for en stor konference, der lancerede SPARK - Samarbejde om Psykisk Arbejdsmiljø i Kommunerne.

Salens godt 500 mennesker, der havde valgt formiddagens oplæg om forandringer, hævede nærmest simultant hånden.

SE OGSÅ: VIDEO: Se oplæg om forandringer fra SPARK-møde

Forandringer i vores liv er uundgåelige. Det kan skabe virak, sårbarhed og kræver ind imellem en længere tilvænningsperiode, og ifølge erhvervspsykolog Helen Eriksen er mønsterbrud i vores hverdag med til at sætte vores indre alarmberedskab i gang.

- Grunden til, at forandring kan være et issue er, at vi som artsvæsener har brug for tryghed. Vi har brug for, at vi kan stole på de mennesker, vi er i blandt, og at vi kender vores position i ”stammen”, forklarede Helen Eriksen.

Den måde, man kommer bedst gennem forandringer er ved at have det, Helen Eriksen kaldte for bæredygtige processer omkring forandringerne.

Bæredygtige forandringer

Bæredygtige forandringsprocesser handler om at sætte fokus på mennesket og dets trivsel. For uanset hvad, er det umuligt at produktudvikle mennesket. Derfor bør man gøre medarbejderne til medskabere af forandringsprocessen, sådan at det ikke kun er lederen, der skal facilitere styringen af forandringerne.

I stedet for udelukkende at spørge hinanden om, hvordan vi kan effektivisere mest muligt, er det vigtigt at vi også begynder at spørge hinanden om, hvad der gør, at vi trives. Det handler om, at man i fælleskab med ledere og kolleger, bærer hinanden derhen, hvor man gerne vil være, forklarede Helen Eriksen.

Alle skal være medskabere

Derfor er det vigtigt, at der bliver talt sammen i forbindelse med forandringerne. Ifølge Helen Eriksen er det vigtigt at være opmærksom på, at der skal være dialog på tværs af arbejdspladsen, så alle er med. Klarhed om roller og ansvar kan mindske risikoen for sygefravær og udbrændthed som følge af forandringer.

- Feedback er vigtig i den her sammenhæng. Det kræver, at lederen er tæt på medarbejderne og giver konstruktiv feedback til dem, så de forbliver motiverede, men også informerede omkring tingene, der foregår, sagde Helen Eriksen.

Hun påpegede, at man kan finde inspiration i forskningen inden for trivsel, hvor der findes resultater, der kan gøre forandringerne nemmere at overkomme. For eksempel resultater, der viser, at man bør mindske administration til fordel for større kontaktflade mellem ledere og medarbejdere. 

- Vi skal have mere menneskelighed og de mellemmenneskelige møder i fokus. Hvor vi lige tager os tiden til over en kop kaffe at udveksle bemærkninger om, hvordan det går, videndele og udveksle erfaringer. Der er alt for mange ledere, som drukner i administration og excel-ark. Som udgangspunkt vil mennesket gerne være med til at skabe løsninger, relationer og have ansvar. Det sker blandt andet ved, at lederen har føling med medarbejderne, og at der er en vis nærhed. Det skaber tillid, sagde Helen Eriksen.

LÆS OGSÅ: Fem misforståelser om tillid

Som leder har man naturligvis et ansvar. Men medarbejderne skal også være med. De skal være medskabere. Derfor lyder rådet fra Helen Eriksen, at man som medarbejder ikke blot tager, men også giver. 

- Naturen har rytmer, og det kan vi lære noget af. Et frugttræ har ikke frugter hele tiden, men det vokser stadig. Vi, som mennesker, kan ikke hele tiden være på toppen. Men giv og tag, mens du vokser, lød opfordringen og formiddagens afsluttende bemærkning fra Helen Eriksen.

Tre råd til lederen om bedre forandringsprocesser

1. Giv feedback. Både for din egen skyld, men også så dine medarbejdere har et udgangspunkt og noget at forholde sig til. Ifølge Helen Eriksen er vi formålsdrevne. Hvis vi har et formål med at arbejde, udover at tjene penge, så er motivationen større. Giv også dine medarbejdere mulighed for at give feedback. 

2. Skab tillid ved at se dine medarbejdere i øjenhøjde. Kom tit forbi de konkrete arbejdssituationer, så du kan være tæt på.

3. Hav respekt for forskelligheder. Ved at se på det hele menneske og sætte sig ind i hinandens situationer bliver det nemmere at bearbejde forandringerne.

Om SPARK
SPARK

SPARK står for Samarbejde om Psykisk ARbejdsmiljø i Kommunerne. SPARKs konsulenter kører ud i landet og besøger lokale, kommunale arbejdspladser, hvis ledere og medarbejderrepræsentanter har brug for at se på det psykiske arbejdsmiljø sammen. SPARK er et fælles initiativ mellem KL og Forhandlingsfællesskabet.

Læs mere om SPARK og SPARKS tilbud her.

Læs hvordan I selv søger her.

Helen Eriksen

Uddannet psykolog i 2007 

Holder foredrag om forandringsledelse

Har udgivet bogen, Frugttræ-strategien - at give, samtidig med at du vokser.

Har egen praksis i Aarhus og i Bogense på Fyn.

www.heleneriksen.dk

SPARK menu