Redskaber: Brug redskaber til at samarbejde
Samarbejd om at skabe faste og professionelle rammer for møder med borgerne, f.eks. ved hjælp af en tavle eller kalender.
SÅDAN GØR DU
Afhold et kursus eller møde med deltagelse af både betjente, sagsbehandlere mv., hvor I laver retningslinjer for samarbejdet.
Det medvirker til, at:
- borgerne oplever mødet med medarbejderne som professionelt
- medarbejderne kan skabe ro for borgere, som trives i genkendelige rammer.
Det medvirker også til, at medarbejderne får en:
- mere åben måde at snakke om opgaver med kollegaer
- højere grad af samarbejde og kollegaskab
- bedre håndtering af svære møder som f.eks. det første møde med borgere på baggrund af en underretning
- klar fordeling af ansvar mellem medarbejdere
På kurset eller mødet, hvor de fælles retningslinjer aftales, kan medarbejderne i fællesskab også udvikle andre redskaber til at samarbejde, der f.eks. kan understøtte en løbende dialog mellem betjent, sagsbehandler mv. i forbindelse med møder med borgere.
Redskaberne kan f.eks. være:
- en fælles tavle
- en fælles kalender
- en fælles FAQ-liste med typiske spørgsmål fra og svar til borgerne
Betjentene er gode til at gå hen og sige: ”Er alt okay her? Jeg synes, der blev talt lidt højt”. Eller måske spørge sagsbehandleren, om der er brug for en pause. Dét er nogle ventiler, som er gode at bruge i møder, der er svære for borgeren.
Leder af borgercenter, København
Gå videre til råd nr. 8: Fortæl borgerne, hvad I kan hjælpe med