Projekt livskraft sætter borgerens drømme i centrum
Formålet med Projekt Livskraft er at øge borgerens selvstændighed og livsmestring. Dette kan eksempelvis komme til udtryk ved, at borgeren har et ønske om at tage ansvar for egen madpakke. Medarbejderne beskriver desuden dette som en øget selvstændighedsfølelse eller frihed, som betyder, at borgeren i højere grad end tidligere styrer beslutninger, der har indflydelse på borgerens hverdag.
Det er alt lige fra valg af tøj til deltagelse i samtaler om selvbestemmelse af mere formaliseret karakter. Vejen til den øgede selvstændighed sker blandt andet igennem synliggørelse af drømme. Drømme kan også forstås som ønsker, muligheder og motivation hos den enkelte borger.
Set i forhold til formålet i projekt Fremtidens Boformer er det interessante i denne praksisform det fokus, der er på at øge borgerens selvstændighed med udgangspunkt i de drømme, borgeren har. Indsatsen handler om, hvordan medarbejderne aktivt og målrettet afprøver tiltag ved at bruge borgernes drømme som løftestang for øget selvstændighedsfølelse.
Den øgede selvstændighed hos borgeren kræver, at medarbejderne tør "træde et skridt tilbage". Medarbejderne og ledelsen beskriver dette perspektivskifte som, at de skal være faciliterende frem for omfavnende/beskyttende i borgerens liv. Perspektivskiftet gør også borgeren til en ligeværdig medspiller.
Medarbejdertrivsel er også et klart mål
Bedre trivsel blandt medarbejdere er et andet mål og resultat, fordi der bliver skabt et rum for tolerance igennem prøvehandlinger. Bedre trivsel på arbejdspladsen giver gladere medarbejdere og giver mere "drive" og overskud i samværet med borgerne.
1. Vær facilitator i borgerens liv
Denne praksisform handler om at forfølge borgerens drømme og dermed øge borgerens selvstændighed. Drømme kan også forstås som ønsker, muligheder og motivation hos den enkelte borger. Den øgede selvstændighed hos borgeren kræver, at medarbejderne tør træde et skridt tilbage og indgå som en faciliterende hjælper i borgerens liv frem for at varetage en omfavnende og beskyttende rolle. Det medfører også et fokus på at understøtte borgerens mulighed for at indgå i relationer med andre; pårørende, frivillige eller medbeboere.
2. Brug prøvehandlinger
Borgerens drømme eller antagelser om borgerens drømme er drivkraft for prøvehandlinger, der sigter på at øge livsglæden for borgeren. Hvis en medarbejder registrerer eller opdager en drøm hos en borger, anbefales det at sætte en prøvehandling i gang. En prøvehandling er en ændring af praksis, som medarbejderen forventer, vil give positivt resultat for borgeren. Det er vigtigt at registrere og evaluere på prøvehandlingen, så man kan følge med i, om prøvehandlingen fører til mere glæde og tilfredshed for borgeren. Er det tilfældet, bliver den ændrede praksis til ny rutine i samarbejdet med borgeren.
3. Skab løbende nyt blik på borgerens situation
Når borgerens drømme skal i fokus, anbefales det løbende at få nye perspektiver på borgerens situation. Nye perspektiver kan give en dybere forståelse og kvalificere antagelser om borgerens drømme. Nye perspektiver kan også føre til alternative antagelser om borgerens drømme. Nye perspektiver kan opstå i samarbejde med foreningsfrivillige, der skaber aktiviteter på bostedet sammen med borgeren, eller hos andre samarbejdsparter, der har kendskab til borgeren. Perspektivskiftet sætter samtidig fokus på, at borgeren er en ligeværdig medspiller.
4. Fælles fagligt fundament
Det er vigtigt, at der er et fælles fagligt fundament for arbejdet med at sætte borgerens drømme i centrum på bostedet. Det kvalificerer de hypoteser, som medarbejderne får om borgerens drømme.
5. Del erfaringer, inspirér og bak hinanden op med lærerige fortællinger
Arbejdet med borgerens drømme og prøvehandlinger kræver, at medarbejdere tør prøve nyt. Nogle gange går prøvehandlingerne godt, men andre gange ser den ændrede praksis ikke ud til at øge tilfredsheden og livsglæden for borgeren. Medarbejderne dokumenterer deres prøvehandlinger i billeder, film mv. og samler dermed vigtige erfaringer op i lærerige fortællinger. Når de lærerige fortællinger deles i medarbejdergruppen, skaber de fælles læring og refleksion i fællesskabet.
6. Dokumentér og evaluér arbejdet i fælles fagsystem
Det anbefales at registrere og evaluere både borgerens tegn og de prøvehandlinger som igangsættes, i et fælles fagsystem. Alle medarbejdere bør registrere og bidrage til fælles opfølgning. Det, der ikke går helt som forventet, kan give afsæt for læring i lærerige fortællinger.
I PDF-dokumentet ovre til højre, kan I finde en printvenlig udgave af anbefalingerne.
Forsiden: Faglighed i fremtidens boformer
Trivselsplaner: Øg borgerens trivsel i udfordrende hverdagssituationer
Prøvehandlinger: Sæt borgernes drømme i centrum
Find frem til borgerens håb og drømme
Integration af borgerne i lokalsamfundet
SMTTE-modellen: Understøt borgerens trivsel og udvikling
Tværfagligt samarbejde - integration af fagligheder løfter borgerne
Etik som værdiskabende overligger
Årshjulet – en vej til mere borgerinddragelse og bedre pårørende samarbejde