Derfor skal I holde en senkarriere-samtale
Formålet med en senkarriere-samtale er at få en dialog om, hvad der skal til for, at medarbejderen trives og dermed bliver nogle flere år.
Der er i høj grad brug for de erfarne medarbejderes viden og kompetencer i kommunerne.
En måde at sikre, at de erfarne medarbejdere har lyst og mulighed for at fortsætte i deres job, er at tale med dem om, hvad der motiverer dem, og hvilke ønsker og behov de har til den sene karriere.
Derfor har KL og AC-fagforeningerne udviklet et nyt digitalt værktøj til senkarriere-samtalen målrettet akademikerne.
I denne video fortæller Jeanette Svendsen, der er karriererådgiver i Ingeniørforeningen (IDA), hvordan ledere kan skabe et trygt rum for dialog, og hun kommer med tip til, hvordan du som leder kan indlede en god drøftelse om den sene karriere.
Derudover kommer hun ind på, hvad du som medarbejder kan overveje, inden du går ind til sådan en samtale.
Jeanette Svendsen har været en af hovedkræfterne i udviklingen af de to samtaleværktøjer til senkarriere-samtalen.
Værktøjet består af tre dele:
- En guide til ledere inklusive skema til udviklingsplan og forslag til mailtekst til indkaldelse af seniormedarbejder
- En digital spørgeramme til medarbejderen
- En digital spørgeramme til lederen (link ligger inden i guiden)