Biblioteker i bevægelse

Fire redskaber om publikumsudvikling på biblioteker

Her kan I læse og hente fire konkrete redskaber, som kan hjælpe jer i arbejdet med temaet publikumsudvikling.

Af Bettine Romme Andersen 02/11/2021
Fremfærd

Temaet publikumsudvikling handler om at gøre folkebiblioteket relevant for flere. Begrebet er lånt fra museums- og scenekunstens verden, hvor det anvendes strategisk til at opdyrke nye målgrupper.

Her er fire redskaber, som er udviklet af medarbejdere og ledere på folkebiblioteker i hele landet.

Fem gode råd til arbejdet med publikumsudvikling

Læs fem gode råd om, hvordan man kan arbejde med publikumsudvikling, og hvad det kræver.

 

Afdækning: Hvem kender vores mål gruppe bedst?

Dette redskab rummer en drejebog til en intern workshop, hvor I sammen afdækker, hvilke aktører/organisationer som er i bedst kontakt til en målgruppe, I har en særlig interesse i.

 

Biblioteket kommer forbi

Denne guide klæder jer på til at aflægge et visit hos en eller flere aktører, der har god kontakt til en målgruppe, som I selv ønsker at lære bedre at kende.

 

Formaliserede brugerpaneler

Dette redskab giver inspiration til at etablere en fast struktur omkring inddragelsen af en bestemt brugergruppe. Det giver jer øget brugerforståelse og kan føre til publikumsudvikling.

 

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Kortlægning af bibliotekernes kompetencebehov

Dyk ned i kortlægningen, som sammenfatter resultaterne fra de gennemførte interview og spørgeskemaundersøgelser og sætter fokus på tre kompetencebehov for medarbejdergrupperne i dag og den nære fremtid.