Personcentreret omsorg skaber rammen for god faglig ledelse i Ikast-Brande
Hvordan omsættes viden om personcentreret omsorg til god faglig ledelse? Det fortæller plejehjemsleder Lene Arved Nielsen om her.
Faglig ledelse handler om at sætte retning og understøtte rammerne for en lærende organisatorisk kultur. På plejecentret Østervang i Ikast-Brande Kommune hedder den faglige ramme ’personcentreret omsorg’.
Leder Lene Arved Nielsen har brugt de sidste tre år på at få personcentreret omsorg til at leve og blomstre til gavn for borgere, pårørende og medarbejdere.
Og det er lykkedes, fortæller hun.
- Det faglige fokus har skabt trivsel. Tidligere var der et højt sygefravær og nogle lederskift, men nu er sygefraværet faldet markant, trivslen er steget, og der er kommet en ny rummelighed og en faglig stolthed, siger hun.
Kram er den bedste medicin
I personcentreret omsorg er det relationelle lige så vigtige som de praktiske opgaver. Det at holde hånd og give et kram kan nogle gange være den bedste medicin.
Gennem arbejdet med personcentreret omsorg er beboernes medicinforbrug faldet og medarbejderne har en følelse af at have handlekompetencer.
- Tidligere kunne personalet havne i et afmagtsrum, hvor de talte om, at der skulle fast vagt på borgerne, eller at der skulle bruge psykofarmaka eller medicin til at berolige borgerne eller magtanvendelse. De afmagtsrum har vi helt forladt nu, siger Lene Arvid Nielsen.
Refleksioner er en del af hverdagen
Det skyldes, at faglige refleksioner er blevet til en hverdagspraksis bl.a. gennem daglige tavlemøder, tværfagligt samarbejde og arbejdet med kerneopgaven, livshistorier, perspektivskifte og beboerkonferencer.
For Lene Arved Nielsen handler god faglig ledelse om at vise en retning og holde fast i denne retning.
- Personcentreret omsorg er et fælles pejlemærke i hele Ikast-Brande kommune fra sundhed- og ældrechefen og ud til den enkelte medarbejder. Det er vigtigt at vælge én overordnet metode. Det betyder, at medarbejderne i morgen ikke møder en ny metode, som de skal lære at arbejde med, siger hun.
Nærværende ledelse skaber tryghed
Lene Arved Nielsen er også meget opmærksom på, hvordan hun med sin personlige lederstil kan understøtte personcentreret omsorg.
- Som leder er jeg meget nærværende i hverdagen, og jeg er i løbende dialog med personalet i alle vagtlag. Jeg stiller flere spørgsmål, end jeg giver svar, og det gør jeg fordi jeg gerne vil have fastholde det her lærende miljø. Jeg ser, at medarbejderne er blevet meget mere trygge i at træffe faglige beslutninger og meget mere selvledende, siger hun.
Det særlige ved Østervang er, at de bruger den personcentrede omsorg som en overordnet metode, som alle nye tiltag samordnes under. Dermed bliver der skabt faglig sammenhæng og overskuelighed, således at medarbejderne ikke bliver overvældet af nye og udefrakommende tiltag.
Jeg synes, at dette meget simple kompleksitets-reducerende greb kan være en god måde at højne og skabe en centrering af fagligheden i hverdagen. Men det kræver nok også, som vi ser det hos Lene Arved Nielsen, at man har meget nærhed i sin faglige ledelse.
Og det er jo rigtig interessant, at den høje faglighed her hænger tæt sammen med et sundt og nærende arbejdsmiljø. For det, at Lene sammen med hendes medarbejdere på meget kort tid er lykkes med en vedblivende og kraftig reducering af sygefraværet, må ses som en kraftig indikator på et sundt og nærende arbejdsmiljø. Det er måske en simpel pointe, men det illustrer fint, at det er lettere at skabe kvalitet for og med borgerne, hvis man også trives i sit job.
Citat forsker og ph.d. Thorbjørn Fejerskov, der er en del af Fremfærd-projektet "Pejlemærker for faglig ledelse på ældreområdet."