""

Podcast: Læselysten vokser med udsigten til et slutprodukt

Hør, hvordan man motiverer alle elever på mellemtrinnet til at læse en hel roman – også dem, der normalt ikke har stor læselyst.

Af Pernille Søndergaard 19/12/2025
Fremfærd

- Det er en helt anden måde at gøre det på, at man arbejder med en bog, og så laver man et teaterstykke til sidst. Det var megasjovt. Det gør også, at man får en bedre forståelse af bogen, synes jeg.

Sådan lyder skudsmålet fra Jakob i 6 B. på Tallerupskolen i en podcast om styrket motivation på mellemtrinnet.

Sammen med sine klassekammerater har Jakob været igennem et aktionslæringsforløb på tværs af dansk, matematik og idræt, hvor eleverne skulle læse romanen Skammerens datter og som afslutning skabe et rollespil.

Hvad er aktionslæring?

Aktionslæring er en måde at udvikle sin undervisning på. Lærerteamet eksperimenterer med, observerer og reflekterer over elementer af undervisningen, samtidig med at de underviser.

Trin for trin-guide hjælper jer godt i gang med aktionslæring

Hvad er klassens motivationsprofil?

Forløbet blev til i et samarbejde mellem dansklærer og læsevejleder Christine Bach Vistensen og matematik-, biologi- og idrætslærer Nathalie Toft Langæble.

I podcasten fortæller de om, hvordan elevernes læselyst fik et boost af, at de senere skulle omsætte Skammerens datter til et slutprodukt i form af et rollespil.

Og det var ikke et tilfældigt valg.

Hele forløbet startede nemlig med, at de to lærere så nærmere på, hvad de vidste om, hvad der motiverede netop eleverne i 6 b. Og mestring, den gode relation, muligheden for at hjælpe andre, kreativitet og konkurrencer var nogle af de ting, som de nåede frem til som betegnende for klassens motivationsprofil.

Tilbage i fjerde klasse havde eleverne desuden læst en roman, hvor de som slutprodukt skulle bygge miljøet i Minecraft Education.

- Og der så jeg, at nogle af de børn, som har rigtig svært ved læsning, lige pludselig blev megamotiveret af at læse bogen, fortæller Christine Bach Vistensen.

Kom tæt på hele forløbet

Den erfaring tog de to lærere med sig.

- Hvis vi lægger stor vægt på det her slutprodukt og gør det fedt og spændende, bliver de så mere motiverede? Og hvordan kan et tværfagligt samarbejde med matematik gøre noget ved motivationen? siger Nathalie Toft Langæble.

Det kan du høre meget mere om i podcasten, hvor de to lærere tager lytteren med helt ind i klasseværelset og de forskellige greb, de tog i brug for at skabe en variation i undervisningen, der kunne få alle eleverne med ombord.

I podcasten kan du også møde aktionslæringsvejleder Marianne Gjelstrup, som var med på sidelinjen som observatør.

Hør mere om, hvad hun bed mærke i -  og kom også lidt tættere på, hvordan det egentlig er som lærer at få sin undervisning observeret.

Motivation på mellemtrinnet, afsnit 2
  • hristine Bach Vistensen – dansklærer og læsevejleder, Tallerupskolen
  • Nathalie Toft Langæble – matematik-, biologi- og idrætslærer, Tallerupskolen
  • Marianne Gjelstrup – aktionslæringsvejleder, læsekonsulent og ekspert i motiverende undervisning

Vært

  • Simon Brix – journalist og podcastvært

"Motivation på mellemtrinnet" er produceret af Podcastbureauet for Fremfærd Børn i forbindelse med projektet Styreket elevmotivation på mellemtrinnet.

Lyt også til 1. afsnit af Motivation på mellemtrinnet

 

Motivation på mellemtrinnet