Et ekstra sæt øjne på undervisningen giver nyt perspektiv
Ekstern supervision til nyuddannede lærere skaber et fortroligt rum, hvor der er plads til både det, der er svært, og det, der lykkes.
I Aarhus Kommune får alle nyuddannede lærere et tilbud om supervision fra en ekstern supervisor.
- Dét, at jeg kommer udefra og ikke er kollega eller leder, er med til at skabe et fuldstændig anonymt og fortroligt rum for de nyuddannede, som størstedelen af dem sætter stor pris på.
Sådan lyder det fra Kirsten Osbæck Mogensen, som er læreruddannet og samarbejder med kommuner og skoler om udvikling af pædagogik og ledelse.
Hun er én af fem-seks faste eksterne supervisorer i det kommunale introforløb til nyuddannede lærere ”Fundament til dit lærerliv,” som supervisionstilbuddet er en del af.
Supervisionstilbuddet skal sammen med andre tiltag i ”Fundament til dit lærerliv” lette overgangen mellem uddannelse og lærerjobbet så færre nyuddannede lærere mister modet og dropper jobbet i folkeskolen i løbet af de første år.
Svært at skabe ro i undervisningen
Supervisionen består af et formøde, hvor supervisor og lærer mødes og aftaler et fokuspunkt for supervisionen, efterfulgt af 45 minutters observation af en undervisningsgang og endelig en times efterfølgende supervision. Det sker ad to omgange, efterår og forår.
En del af de nyuddannede lærere, Kirsten Osbæck Mogensen møder i sin rolle som supervisor, fortæller, at de har svært ved at skabe ro i klassen. De oplever, at der er mange konflikter mellem eleverne, og det kan være en udfordring for dem at håndtere i deres klasseledelse.
- Generelt fortæller de, at der er nogle børn, der fylder meget, og som har det svært i undervisningen, og det vil de gerne have, at jeg har særlig opmærksomhed på under observationen, siger Kirsten Osbæck Mogensen.
Arbejdspres fylder
En anden ting, der fylder for mange af de nyuddannede lærere, er arbejdspres.
-De har høje ambitioner om at lave den fede undervisning, men de har ikke overskuddet til at realisere dem, fordi de jo ikke har en lang årrække af erfaringer og afprøvede forløb, de kan trække på. Så hvor er det, de skal lægge barren? Det taler vi en del om i supervisionen.
De nyuddannede lærere ser, at mange af deres gamle studiekammerater bliver sygemeldte eller stopper, og det er også det, statistikken fortæller. Så hvordan tager man ansvar uden at tage overansvar? Og hvornår er det, man bliver særlig presset, og hvad gør det ved én? Det er nogle af de spørgsmål, der tit trænger sig på for de nyuddannede.
- Her oplever jeg, at det fortrolige rum, vi har i supervisionen, giver en frihed til at tale om ting, som kan være lidt svære at tage op med kollegaer og leder, siger Kirsten Osbæck Mogensen.
Supervisionen fungerede megagodt. Der
kom en og sagde, at det, jeg gjorde var rigtigt
og godt og fungerede, og at eleverne var med.
Jeg fik rent faktisk noget feedback på det
arbejde, jeg laverNyuddannet lærer, Aarhus Kommune
i Inspirationskataloget "Støtte til nyuddannede lærere"
Hvordan finder man sig selv som lærer?
Via observationerne i klasserummet oplever Kirsten Osbæck Mogensen, at de nyuddannede lærere kommer fra læreruddannelsen med gode evner og redskaber i rygsækken til at skabe en god struktur for deres undervisning.
- De er ofte effektive i deres undervisningstid, hvor de fagligt formidler, som de skal, og kommer i gang med opgaverne. Dét kører rigtig godt for dem.
Det, der imidlertid er den store udfordring for de nyuddannede, er ifølge Kirsten Mogensen at gå fra at være studerende til at finde sig selv og træde i karakter som lærer.
Hvordan bruger man sig selv og skaber noget nerve i undervisningen? Hvor meget og hvordan bruger man det kropslige og det nonverbale? Hvordan kan man have strukturen med og samtidig slippe tøjlerne, så ens personlige autoritet som lærer træder frem?
Det er nogle af de emner, som Kirsten Mogensen ofte kommer omkring i supervisionen efter en undervisningsobservation, hvor hun især bider mærke i lærerens relation til eleverne, og på hvad der sker i samspillet eleverne imellem og mellem lærer og elev.
Mange slår sig undervejs
Hun taler næsten altid med de nyuddannede om faserne i lærertilblivelsen; at man kommer til at udvikle sig utroligt meget, men at det tager tid at gå fra novice til ekspert.
- Alt er nyt, og som nyuddannet må man acceptere, at man kommer til at slå sig undervejs og ikke altid kan præstere, som man gerne vil, understreger Kirsten Osbæck Mogensen.
- Det er noget, de nyuddannede gerne vil drøfte med mig. Hvis de har haft kolleger med i deres undervisning, kan de godt opleve, at deres kolleger ser og anerkender alle de gode ting - og det gør jeg selvfølgelig også. Men de vil også gerne snakke om det, der ikke fungerer, og have mine råd til, hvad de kan gøre anderledes.
Supervisor finder balancen
For supervisoren gælder det derfor om at finde en balance mellem at booste de nyuddannede og få dem til at føle, at de lykkes, og samtidig kunne tale om det, der er svært.
Og her er det en fordel, at der er to runder med supervision, den første i efteråret og den sidste i foråret.
- Det hjælper den nyuddannede lærer med at få øje på, at der er sket meget siden vi mødtes første gang. Hvis man i hverdagen synes, det er lidt op ad bakke, så giver det perspektiv at få øje på, at man har flyttet sig rigtig meget siden sidst, siger Kirsten Osbæck Mogensen.