
Coachsamtaler forebygger sygefravær
Et gratis tilbud om coaching er med til at forebygge sygefravær i Esbjerg Kommune og kan også hjælpe sygemeldte godt tilbage i jobbet.
Få gratis coaching i arbejdstiden.
Det er et tilbud, som Esbjerg Kommune har til alle deres medarbejdere som forebyggelse mod sygefravær og højnelse af trivsel. Og det virker.
- Vores evaluering viser, at det har effekter i forhold til at modvirke sygemeldinger, og det giver medarbejderne håndterbare redskaber og greb til at klare hverdagens problemstillinger og udfordringer, siger Birgitte Stenderup, personale- og udviklingschef i Esbjerg Kommune.
Sidste år fik 95 medarbejdere bredt fordelt over alle faggrupper et coachforløb, og 85 procent var meget tilfredse med forløbet. 35 forløb handlede om stresshåndtering og i otte tilfælde blev en sygemelding helt undgået.
Netværk af coaches
Det særlige ved coachtilbuddet i Esbjerg er også, at det er nuværende medarbejdere i kommune, der får en certificeret coachuddannelse og indgår i kommunens coachnetværk.
- Netværket består af vores egne ansatte indenfor alle fagområder, som har lysten og kompetencerne til at stille sig til rådighed som coaches, fortæller Birgitte Stenderup.
Ved at bruge egne ansatte som coaches skaber det en win-win-situation, siger hun.
- Vi giver coachene mulighed for at fylde noget ekstra ind i deres arbejdsliv, som er værdifuldt og giver dem arbejdsglæde. Så de på den måde udvikler sig personligt og fagligt, og samtidig kender de kommunen og de lokale forhold, hvilket er en fordel for de medarbejdere, de skal coache, siger hun.
Coaching i arbejdstiden
Et coachforløb består af tre møder, som foregår i arbejdstiden og aftales mellem coachen og medarbejderen.
Kristina Haagen Kohls er leder i en daginstitution og har brugt tilbuddet om coaching til flere af sine medarbejdere.
- Jeg taler jo dagligt med mine medarbejdere og fornemmer, hvor de er, og hvis jeg kan lytte mig til nogle begyndende symptomer på stress eller noget andet, så foreslår jeg, at vi ansøger om et coachforløb, siger hun.
Og det tager medarbejderne godt i mod.
- De synes, det er et rigtig godt tilbud, og de ser det som en hjælp og en anerkendelse af, jeg ser, de har brug for noget, siger hun.
Bliver brugt i sygesamtaler
Lige nu har lederen også ansøgt om et gruppe-coachingforløb til tre medarbejdere på en stue, som har været igennem nogle hårde måneder med et sygt barn.
- De har brug for at få talt godt ud om den periode, og hvad det har gjort ved dem, siger hun.
Kristina Haagen Kohls har også gjort brug af tilbuddet i forbindelse med, at medarbejdere skulle starte op igen efter en sygemelding.
- Vi har brugt det i vores sygesamtaler, som et tilbud til medarbejdere om at vende godt tilbage igen, så de ikke føler, de bliver kastet ud i det samme, hvor de sidst gik hjem med hjertebanken. Her kan de få nogle redskaber og greb, som kan hjælpe dem godt i gang, siger hun.
Og dagtilbudslederen kan stå inde for coachforløbene, for hun har selv prøvet det.
- Jeg har brugt det som ledelsescoaching, så det har handlet om at udvide min værktøjskasse og stille mig bedre i forhold til at få løst opgaven, sier hun.
Hjælp til ledere om håndtering og forebyggelse
Coachnetværket i Esbjerg har eksisteret i en række år og indgår som en del af et nyt fokus i kommunen, "Sammen om sund og tillidsfuld kultur", som har til formål at øge den generelle medarbejdertrivsel.
- Det handler om at skabe rammer, hvor medarbejderne trives. Og vi vil gerne se på den måde, vi ledelsesmæssigt får tilrettelagt arbejdsopgaverne på, så det er sundt at gå på arbejde, og hvor der er fokus på, hvorfor vi er her, siger Birgitte Stenderup.
Og i den forbindelse vil kommunen lave en række workshops med blandt andet de decentrale ledere om, hvad de har brug for af viden i forhold til håndtering og forebyggelse af sygefravær.
- Vi vil gerne lave et e-læringsredskab til lederne med fokus på forebyggelse, og hvad man gør, når man har en sygemeldt medarbejder, men vi har ikke lagt os fast på produkterne endnu, siger hun.
Der er desuden tanker om et nyt materiale til sygemeldte medarbejdere, som forklarer processen og formålet med syge- og omsorgssamtaler.