Leg bidrager til deltagelse og relationsdannelse
Pædagoger oplever, at de igennem arbejdet med børns leg understøtter deltagelsesmuligheder og relationsdannelse.
Legen opleves som meget vigtig for pædagogerne. Gennem legen får børnene mulighed for at udfolde sig kreativt og udvikle deres færdigheder.
- For mig er det vigtigt, at der både er leg i skole og SFO. Det er en af de vigtigste aktiviteter, vi kan tilbyde vores børn, for det er der, de lærer nye færdigheder og danner relationer, siger Lene, pædagog i SFO, i videoen ovenfor.
Hør pædagogernes refleksioner i filmen ovenfor
Pædagogerne arbejder også med at understøtte relationsdannelse ved at rammesætte lege og aktiviteter, som faciliterer interessefællesskaber blandt børnene.
- På træværkstedet bestræber jeg mig på at skabe et miljø baseret på lyst, kreativitet og interesse, siger Thomas, pædagog i SFO.
Her finder i refleksionsspørgsmålene til de tre temaer:
- Leg, der understøtter relationer og deltagelesesmuligheder
- Evalueringskultur
- Faglig ledelse